Vos deixem l'escrit que Vicent Rebollar ens va regalar a l'acte que el dia 30, la nostra associació organitzà conjuntament amb el Casal Jaume I per celebrar el dia de la PAU
REFLEXIONS
IMPROVISADES SOBRE UNA GUERRA SUBTIL.
Els
deus grecs, els d’un pagà com jo, tenien la capacitat de canviar de forma per a
assolir els seus desitjos i voluntats, per tal de satisfer una passió amb una
forma diferent de la seva i així obtindré el que volien mitjançant l’engany que
els permetia el seu poder.
També
un filòsof com Nietzsche ens advertia fa més d’un segle sobre el perill de les
mitges veritats, molt més nocives que la mentida, doncs la seva naturalesa indefinida
i la seva capacitat de crear una falsa aparença ens fa defensar-les com a
veritats autèntiques i mostrar-nos fonamentalistes davant les persones que les
qüestionen.
Finalment
el sociòleg Zygmunt Bauman ens ha descrit els temps actuals com els de la
modernitat liquida, és a dir aquella època que havent superat l’anterior no sap
trobar unes referències sòlides, mutant aquelles idees-força dels temps
anteriors en altres que malgrat tindre una aparença diferent segueixen complint
la seva missió.
Jo
sostinc que la guerra habita entre nosaltres, en la nostra societat, i que es
mostra d’una forma diferent tal com feien els deus antics, que ha sigut capaç
de ocultar-se en un terreny intermedi que ens dificulta la seva identificació i
que ja no sols l’observem com a quelcom sòlid sinó que també ha adoptat una
forma líquida per tal d’aplegar a llocs on abans no es manifestava.
Esta
reflexió meva no vol negar que la guerra encara es mostra amb la seva aparença
tradicional amb armes, sang i danys físics sinó que mutant, per assolir els
seus obscurs objectius, habita entre nosaltres de forma subtil, més astuta,
oculta però present, complint la seva funció i erosionant, dia a dia, la nostra
societat.
La
primera damnificada d’eixa guerra subtil que habita entre nosaltres, com passa
en totes les guerres, és la veritat. Penseu per un moment com podem saber el
que és cert dins de tota esta teranyina d’informacions interessades que
circulen entre nosaltres. Qui sap on esta la informació certa i on la que ens
menteix? Qui ens pot assegurar que baix l’aparença de dogma no habita una
proposició interessada? Qui pot trencar els murs dels tòpics mil vegades
repetits i que impossibiliten qualsevol altra consideració sobre els temes que
ens afecten?
La
segona damnificada és la diferència. La uniformitzatzació que patim actualment
no s’ha donat mai abans. Les guerres no toleren als diferents i intenten
fulminar qualsevol mostra d’heterodòxia. Avui la dictadura del pensament únic
és molt més contundent, doncs malgrat que pareix que podem formular qualsevol
idea, la repercussió de les que són diferents és nul·la i la voluntat
d’eixir-se’n del discurs oficial és fagocitada com un element més d’eixe
discurs.
La
tercera damnificada és la capacitat de les persones. Al món del treball no són
necessàries persones que sàpiguen fer la seva feina el millor possible. Avui en
dia la dictadura de la imatge s’imposa a les mateixes necessitats excloent a
tots aquells que dominen l’àmbit en que es mouen. Vivim en un món on no caben,
per exemple, els artesans, on l’edat determina la possibilitat de trobar un
treball i on importa més la imatge d’un polític que la seva capacitat per
ajudar a crear una societat millor.
La
quarta damnificada és la joventut, els nous desterrats, les persones destinades
a suportar un exili econòmic que els obliga a eixir del seu lloc de residència
per l’acció d’una força imparable que els fa veure que allí ja no poden viure i
que la seva continuïtat passa per fugir d’un lloc en el que ja no tenen cabuda.
La
cinquena damnificada és la memòria, eina prohibida durant la guerra, on la
necessitat de sobreviure fa oblidar el drama que ha passat el dia anterior. La
nostra societat passa per les tragèdies que l’afecten amb una barreja de
correcció política i exaltació mediàtica que fa que tot allò que colpeix a les
persones de forma aclaparadora tinga una vigència temporal limitada caient
després en el oblit, doncs la nostra consciència no és capaç d’assimilar un mal
antic i, immediatament, ja està esperant el nou mal que serà molt més mediàtic
i espectacular.
La
sisena damnificada és la igualtat. En les guerres s’observa que malgrat que la
mort acaba afectant-nos a tots no ho fa de la mateixa manera i n’hi ha persones
que tenen més recursos per escapar de la mort i altres que reuneixen les
condicions per quedar atrapades per ella. Avui en dia podem observar que les
diferències es van engrandint, mostrant individus cada vegada més allunyats
respecte a les garanties i salvaguardes per tindre una vida digna.
I
la setena damnificada és la consciència, les persones que pateixen la guerra no
són conscients del seu patiment fins que no els han passat i ha finalitzat eixe
procés infernal. Durant la seva experiència bèl·lica la supervivència marca la
seva quotidianitat, eixe anhel els fa fugir de la reflexió sobre el seu propi
estat i sols quan es relaxa la necessitat de sobreviure, poden saber el nivell
de patiment que han experimentat i la degradació que ha tingut la humanitat durant
la guerra.
Segurament
jutjareu exagerades les meves reflexions, més pròpies d’una Cassandra local que
no d’algú que vol expressar un crit seré contra la guerra. Però la meva
percepció és que vivim immersos en eixa guerra subtil, doncs dia a dia veig la
derrota de la veritat, l’exclusió dels diferents, la marginalitat de les
persones amb capacitat, l’exili de la joventut, la pèrdua de la memòria, la
multiplicació de les desigualtats i la dictadura de la inconsciència. Donat
això, jo em pregunte: Es pot negar que vivim en una situació bèl·lica que
pretén instaurar una societat més ajustada als interessos particulars
d’individus malèfics que volen passar per damunt de les col·lectivitats? És que
tan inconscients ens hem tornat que tanquem els ulls per evitar una batalla que
s’està lliurant davant nostre?
La
guerra subtil viu entre nosaltres, la pau encara és possible, però per a
guanyar eixa pau fa falta primer reconèixer el rostre de l’enèmic, assumir el
seu repte i ser capaços de superar l’impuls dolent i aspirar al millor que pot
oferir la humanitat.
Desitge
que entre totes i tots vencem la guerra i guanyem la pau.
No hay comentarios:
Publicar un comentario