016

Servicio telefónico de información y asesoramiento jurídico en materia de violencia de género.

21 feb 2016

MINES DE LA NEVERA DE FONDEGUILLA

El diumenge 21 de febrer, l'Associació Dones Clara Campoamor i La Vall Verda realitzàrem una eixida a Fondeguilla per observar les restes de les mines que es conserven. Vicent Carreras va preparar una ruta molt completa pel terme del seu poble i Manolo Almela ens il·lustrà amb explicacions sobre les sureres i el mineral.
Ens vam reunir unes quaranta persones amb moltes ganes d'aprendre i conéixer el nostre entorn.  Començàrem pels barranc de les vinyes on poguérem admirar unes sureres monumentals. Més endavant veiérem les restes dels forns on s'extreia el mercuri, instal·lacions  que aprofitaven el mineral (cinabri) que s'extreia de les mines dels voltants per a obtindre'l. El mineral d'aquesta zona era molt pobre en mercuri. El treball amb el mercuri degué ser molt perillós per a la salut dels treballadors.
Continuem ascendint, ara ja estem més alts que Castro, fins a les antenes. Pel camí podem observar una d'aquestes explotacions mineres i  la boca d'una d'aquestes mines.
Dalt, amb unes vistes espectaculars per tots els costats, esmorzàrem i poguérem observar les restes de construccions militars, trinxeres, de la guerra civil.
Ja al terme de Chóvar tornem a vore uns altres forns  ( los hornos viejos) molt millor conservats, on també es produia el mercuri pel mateix procediment, calfant el cinabri en uns forns, on es fundia i evaporava amb facilitat i passava a unes altres casetes on es recollia. Des d'ací es pot contemplar el barranc d'Ajuez.
Després  agafem  la senda que ens porta a la nevera de Castro , construcció molt ben conservada i visitada per tots els senderistes del País Valencià, de fet ens vam trobar allí amb la gent del Centre Excursionista de València. Allí Vicent ens explica el procés que s'utilitzava per conservar la neu a l'hivern. Mentre ens fa l'explicació tots estem pensant en la dificultat de baixar la neu des d'aquest indret per la nit, perquè la neu es conserve millor, fins arribar als pobles dels voltants, a més pensem que nevaria més que ara. Deduïm que aquesta era una economia que aprofitava tots els recursos que tenia al seua abast, tant les explotacions mineres com el negoci de la neu.
Ara ja baixem fins on hem deixat els cotxes, la baixada es fa un poc llarga i el camí és pedregós i relliscós per la terra i pedres soltes.

La ruta ha estat molt llarga, més de 14 Km, però hem gaudit d'un dia clar i assolellat, encara que amb alguns incidents que ja hem oblidat.