016

Servicio telefónico de información y asesoramiento jurídico en materia de violencia de género.

10 oct 2013

UN CAP DE SETMANA AL MATARRANYA

El passat cap de setmana, dies 5 i 6 d’octubre , les DONES  CLARA CAMPOAMOR de la Vall d’Uixó vam conéixer una comarca que s’estén entre Aragó, Catalunya i la Comunitat Valenciana, el Matarranya. De fet vam poder comprovar que parlen un català de transició semblant al dels Ports o Maestrat.
Un grup divers format per 27 persones, la majoria dones, però que crec ho vam passar molt bé, a més d’aprendre molt sobre el paisatge i la història i cultura de la zona.
El primer dia vam fer la ruta del Parrisal, que comença a Beceit ( Beceite) i transcorre al llarg del riu Matarranya. Ruta amb molt d’encant travessant el riu diverses vegades, anant per damunt passarel·les agafades a les roques... fins arribar al naixement del riu, encanyonat entre les elevades roques.
Per la nit, i després d’instal·lar-nos a l’alberg del Barranc de la Serra, vam poder visitar el poble de Fuentespalda ( Fontespatlla) on els homes fadrins asseguts al pedrís de la vora de l’església , es preguntaven  “on son los homes?”
En tornar a l’alberg, ja de nit fosca, vàrem poder contemplar un cel atapeït d’estrelles , allí sí que s’observaven totes les constel·lacions i estrelles!
El diumenge vam tenir un guia extraordinari, un xic de la zona, que ens va mostrar i explicar l’estructura i la història de dos pobles de la zona: Valderroures (Valderrobres) i Calaceit ( Calaceite). A mi personalment em va encantar l’estructura del primer: el riu, el pont , el castell, l’església ... perquè m’encanta l’estil gòtic pur, no obstant això, he de reconèixer el senyoriu de Calaceit amb els seus palaus i cases blasonades.

Vam acabar amb un dinar totes juntes a un restaurant d’aquest últim poble. Crec que paga la pena la visita a aquesta zona . Algunes ja estan pensant en tornar a repetir l’experiència.